Základná škola Jovsa realizovala projekt Rozvírme prach času. Pomocou prežitých zážitkov spoznávali kultúrnu pamiatku zapísanú do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO.
Základná škola Jovsa realizovala projekt Rozvírme prach času. Pomocou prežitých zážitkov spoznávali kultúrnu pamiatku zapísanú do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Spoznali historickú hodnotu tejto pamiatky, oboznámili sa s významnými objektmi a ich funkciou v dávnej minulosti. Spoznali aké významné postavenie malo v meste Bardejov remeslo a obchod. Naučili sa, ako sa slušne správať pri prehliadke takejto pamiatky.
Zamerali sa na to, aby ju prijali ako dedičstvo svojich predkov, a tak vytvorili potrebu chrániť ju. Túto myšlienku šírili ďalej do svojho okolia a to divadelným predstavením, rozhlasovou reláciou v obecnom rozhlase, výstavou i komiksom. Vytvorené produkty ktoré vytvorili počas trvania projektu /encyklopédiu, nahrávksa divadielka, komiks, prezentáciu/ , sa stanú odkazom aj pre ďalšie generácie prichádzajúce do našej školy. Na realizáciu projektu využili rôzne zdroje informácií, tvorivú dramatiku – rolové hranie, literárnu a výtvarnú tvorivosť detí, zážitkovú metódu, exkurziu. Projekt sa realizoval na hodinách dejepisu, vlastivedy, slovenského jazyka, výtvarnej výchovy, informatike ,triednických hodinách, ale aj mimo vyučovania.
V dnešnej dobe je čoraz ťažšie zaujať deti. O to viac, keď sa to týka histórie, ktorá sa im zdá tak vzdialená. A práve preto sa škola zapojila do projektu Objavme doma divy sveta, ktorý ponúkol našim žiakom možnosť spoznať pamiatku zapísanú do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO . Cieľom sa stalo SLOBODNÉ KRÁĽOVSKÉ MESTO BARDEJOV. Tento projekt poskytol žiakom predovšetkým netradičné možnosti oboznamovania sa s touto pamiatkou. Aké by to bolo spoznávanie bez potrebných poznatkov? Tie žiaci nenápadne získali pri tvorbe vlastnej encyklopédie o tomto meste zhromažďovaním rôznych informácií, ale aj výtvarným dotváraním na dané témy. Vytvorenú encyklopédiu nám pri návšteve Bardejova slávnostne podpísal riaditeľ Šarišského múzea v Bardejove PhDr. František Gutek. Súčasťou tejto návštevy bolo aj spoznávanie historickej hodnoty tohto mesta. Ďalšie aktivity boli realizované predovšetkým na zážitkových metódach. Po vyhľadaní najzaujímavejšej povesti o meste, žiaci spoločne s učiteľkou vytvorili scenár, ktorý sa stal podkladom na divadelné predstavenie.
Po minuloročných skúsenostiach sa žiaci na to veľmi tešili. Svedčí o tom aj počet zapojených detí 43. Príprava kulís a oblečenia bola veľmi náročná, ale aj to deti zvládli výborne. V aktivite Triedne cechy spoznávali remeslá/každá trieda iné/ a vytvárali výrobky / šperkári šperky, krajčíri šaty, pekári medovníčky, tkáči malé obrúsky, obuvníci pretvárali staré na nové, košikári košíky a metly, hrnčiari nádoby. Vyrobené výrobky boli využité ako rekvizity v spomínanom divadielku, ale stali sa aj súčasťou predajného „bardejovského“ jarmoku. Celý bol popretkávaný humornými scénkami, tancami a piesňami. Veríme, že získané zážitky z projektu obohatili poznanie našich detí, ale aj tých, ktorých sme týmto projektom oslovili. Sme radi, že vďaka získania grantu na tento projekt, sme mohli zažiť krásnych 8 mesiacov obklopených históriou.
Z. Mišová
FOTO: archiv ZŠ Jovsa
Zverejnené: 12.06.2011
12.06.2019- Reprezentácia kráľovnej čitateľov 2019 na Celoslovenskom sneme kráľov
12.08.2011- Raper GROFO: Založil som detské sv. omše/Z miništranta raper